Kamon

Kamon

Om het abstracte strategiespel Kamon voor twee spelers op te zetten, schud je de 37 tokens van het spel en vul je het hexagonale rooster met één token op elke hex. De fiches bestaan uit één blanco fiche en 36 fiches in zes kleuren en zes symbolen, waarbij elke combinatie één keer voorkomt. (In eerdere versies van het spel kregen de fiches een waarde van 1-6 in elk van de zes verschillende symbolen, waarbij één vakje leeg werd gelaten.) Het blanco fiche vult de ruimte en dient alleen als een barrière.

Om te beginnen plaatst de zwarte speler een van zijn pionnen op een omtrekveld dat slechts één kant van het vakje raakt. Het token op dit veld, bijv. de rode vis, geeft aan waar de witte speler een van zijn pionnen moet plaatsen bij de volgende beurt, hetzij op een rood fiche of op een visfiche, en de pion van de witte speler bepaalt waar de zwarte speler vervolgens een pion kan plaatsen. Spelers blijven op deze manier om de beurt om de beurt en het spel eindigt onmiddellijk wanneer aan een van de drie overwinningsvoorwaarden is voldaan