Gloom

Gloom

De wereld van Gloom is een trieste en sombere plek. De lucht is grijs, de thee is koud en om elke hoek ligt een nieuwe tragedie. Schulden, ziekte, hartzeer en groepen hondsdolle vleesetende muizen - net als het lijkt alsof het niet erger kan worden, doen ze dat. Maar sommigen zeggen dat iemands beloning in het hiernamaals gebaseerd is op de ellende die in het leven wordt doorstaan. Als dat zo is, is er misschien nog hoop - zo niet in deze wereld, dan in de vrede die daarachter ligt.

In het Gloom-kaartspel neem je de controle over het lot van een excentrieke familie van buitenbeentjes en misantropen. Het doel van het spel is triest, maar simpel: je wilt dat je personages de grootste tragedies ondergaan die mogelijk zijn voordat ze doorgaan naar het welverdiende uitstel van de dood. Je speelt gruwelijke ongelukken zoals Pursued by Poodles of Mocked by Midgets op je eigen personages om hun Self-Worth-scores te verlagen, terwijl je de personages van je tegenstanders probeert op te vrolijken met huwelijken en andere gelukkige gelegenheden die op positieve punten opstapelen. De speler met de laagste totale gezinswaarde wint.

Gloom is gedrukt op doorzichtige plastic kaarten en heeft een innovatief ontwerp van de bekende RPG-auteur Keith Baker. Meerdere modificatiekaarten kunnen bovenop dezelfde personagekaart worden gespeeld; aangezien de kaarten transparant zijn, zijn elementen van eerder gespeelde modificatiekaarten óf zichtbaar of worden ze verduisterd door de kaarten die erboven worden gespeeld. Je zult onmiddellijk en gemakkelijk de waarde van elk personage kennen, ongeacht hoeveel modifiers ze hebben. Je moet dit spel (door) zien om het te geloven!