Mysterium

Mysterium

In de jaren twintig ontdekte meneer MacDowell, een begaafd astroloog, onmiddellijk een bovennatuurlijk wezen toen hij zijn nieuwe huis in Schotland binnenging. Hij verzamelde vooraanstaande mediums van zijn tijd voor een buitengewone seance, en ze hebben zeven uur om contact te maken met de geest en alle aanwijzingen te onderzoeken die het kan bieden om een ​​oud mysterie te ontrafelen.

Communiceer door visioenen

Niet in staat om te praten, communiceert de geest met geheugenverlies met de mediums door middel van visioenen, die in het spel worden weergegeven door geïllustreerde kaarten. De mediums moeten de beelden ontcijferen om de geest te helpen herinneren hoe hij werd vermoord: wie heeft de misdaad begaan? Waar heeft het plaatsgevonden? Welk wapen veroorzaakte de dood? Hoe meer de mediums samenwerken en goed raden, hoe gemakkelijker het is om de juiste boosdoener te vangen.

In Mysterium, een herwerking van het spelsysteem dat aanwezig is in Tajemnicze Domostwo, neemt één speler de rol van geest op zich terwijl alle anderen een medium vertegenwoordigen. Om de misdaad op te lossen, moet de geest eerst (met behulp van de mediums) alle verdachten terugroepen die aanwezig waren op de avond van de moord. Een aantal verdachte-, locatie- en moordwapen kaarten wordt op tafel gelegd en de geest wijst willekeurig een van deze kaarten in het geheim toe aan een medium.

Speelbeurt

Elk uur (d.w.z. spelbeurt), geeft de geest een of meer vision-kaarten met de afbeelding naar boven naar elk medium, waarbij ze hun hand opnieuw vullen tot zeven elke keer dat ze vision-kaarten delen. Deze visiekaarten presenteren dromerige beelden aan de mediums, waarbij elk medium eerst moet afleiden welke verdachte overeenkomt met de ontvangen visiekaarten. Zodra de geest kaarten heeft overhandigd aan het laatste medium, starten ze een zandloper van twee minuten. Zodra een medium zijn fiche op een verdachte heeft geplaatst, mogen ze ook helderziendheid fiches plaatsen op de gissingen van andere mediums om te laten zien of ze het met die gissingen eens of oneens zijn.

Nadat de tijd om is, onthult de geest aan elk medium of de gissingen correct waren of niet. Mediums die het goed hebben geraden gaan verder om de locatie van de misdaad (en vervolgens het moordwapen) te raden, terwijl degenen die hun visiekaarten niet hebben bewaard en volgend uur nieuwe ontvangen die overeenkomen met dezelfde verdachte. Zodra een medium de verdachte, de locatie en het wapen correct heeft geraden, verplaatsen ze hun fiche naar het epiloog bord en ontvangen ze één helderziendheid punt voor elk resterend uur op de klok. Ze kunnen nog steeds hun resterende helderziendheid fiches gebruiken om extra punten te scoren.

Als een of meer mediums er niet in slagen hun verdachte, locatie en wapen te identificeren voor het einde van het zevende uur, dan heeft de geest gefaald en verdwijnt, waardoor het mysterie onopgelost blijft. Als het ze echter allemaal is gelukt, heeft de geest voldoende geheugen teruggevonden om de dader te identificeren.

Mediums groeperen vervolgens hun verdachte-, locatie- en wapenkaarten op tafel en plaatsen bij elke groep een nummer. De geest kiest vervolgens een groep, plaatst het overeenkomende dader nummer gedekt op het epiloog bord, kiest drie visiekaarten - een voor de verdachte, een voor de locatie en een voor het wapen - en schudt deze kaarten vervolgens. Spelers die weinig helderziendheid punten hebben behaald, draaien willekeurig één visiekaart om en stemmen vervolgens in het geheim over welke verdachte volgens hen schuldig is; spelers met meer punten draaien dan een tweede visiekaart om en stemmen; dan zien degenen met de meeste punten de laatste kaart en stemmen.

Als een meerderheid van de mediums de juiste verdachte heeft geïdentificeerd, waarbij de banden worden verbroken door de stemming van het meest helderziende medium, dan is de moordenaar geïdentificeerd en kan de geest nu vredig rusten. Zo niet, dan kunt u het misschien nog een keer proberen ...