Monopoly

Monopoly

Thema

Spelers nemen de rol van landeigenaren over en proberen hun land te kopen en vervolgens te ontwikkelen. Inkomsten worden verkregen door andere spelers die hun eigendommen bezoeken en geld wordt uitgegeven wanneer ze eigendommen van andere spelers bezoeken. Wanneer de tijden moeilijk worden, moeten spelers mogelijk een hypotheek op hun eigendommen stellen om geld in te zamelen voor boetes, belastingen en andere tegenslagen.

Gameplay

Tijdens zijn beurt gooit een speler twee dobbelstenen en verplaatst dat aantal velden over het bord. Als de speler op een onroerend goed landt dat nog niet in bezit is, heeft hij de mogelijkheid om het te kopen en toe te voegen aan zijn portefeuille of de bank het te laten veilen aan de hoogste bieder. Als een speler alle velden binnen een kleurgroep bezit, mag hij huizen en hotels op deze velden bouwen, waardoor hij nog meer inkomsten genereert van tegenstanders die daar landen. Als hij landt op een terrein dat eigendom is van een andere speler, moet hij die speler huur betalen in overeenstemming met de waarde van het land en eventuele gebouwen erop. Er zijn andere plaatsen op het bord die niet kunnen worden gekocht, maar in plaats daarvan moet de speler een kaart trekken en de actie op de kaart uitvoeren, belasting betalen, inkomsten innen of zelfs naar de gevangenis gaan.

Doel

Het doel van het spel is om de laatste speler te zijn die overblijft met geld.

Culturele impact op regels

Monopoly is ongebruikelijk omdat het spel officiƫle, gedrukte regels heeft, maar de meeste spelers leren van anderen hoe ze moeten spelen, en leren nooit echt de juiste manier om te spelen. Dit heeft geleid tot de heiligverklaring van een aantal huisregels die het spel smakelijker maken voor kinderen (en slechte verliezers), maar de gameplay schaden door te voorkomen dat spelers failliet gaan of de snelheid van eigendomsverwerving vertragen. Een veel voorkomende huisregel is dat spelers al het geld dat aan de bank is betaald in het midden van het bord plaatsen, welke jackpot een speler kan verdienen door op Free Parking te landen. Dit voorkomt dat het spel geld uit het spel haalt, en aangezien spelers $ 200 verzamelen elke keer dat ze Go passeren, resulteert dit in steeds grotere bankrolls en overleefbare huurprijzen van spelers die hen failliet hadden moeten laten gaan. Een andere huisregel staat spelers toe om "leningen" van de bank aan te nemen in plaats van failliet te gaan, wat betekent dat het spel nooit zal eindigen. Sommige huisregels komen voort uit onwetendheid in plaats van uit pogingen om het spel te verbeteren. Veel spelers weten bijvoorbeeld niet dat eigendommen die zijn geland maar niet gekocht worden geveild worden, en zelfs sommigen die weten dat ze moeten veilen, weten niet dat het bieden begint bij $ 1, wat betekent dat een speler ver onder de vermelde prijs kan betalen voor een geveild bezit.