Mana

Mana

Je doel in Mana is om de Daïmio van de tegenstander te vangen, maar soms blijkt zelf gevangen te worden het beste aanvalsplan te zijn.

Elke speler heeft zes stukken - een Daïmio en vijf ronin - met deze stukken, wit of zwart, opgesteld op de achterste rij van een 6x6 speelbord. Elk vierkant van het bord heeft 1, 2 of 3 markeringen. De startspeler (zwart) verplaatst een van zijn stukken en verplaatst deze 1-3 vakjes, afhankelijk van het aantal markeringen op de startlocatie; een speler kan een stuk orthogonaal in elke richting verplaatsen, desgewenst 90º draaien. Een stuk kan niet door andere stukken heen bewegen, maar als het zijn beweging op het stuk van een tegenstander beëindigt, wordt dat stuk geslagen en van het bord verwijderd.

Na de eerste beweging kijkt de speler naar het aantal markeringen van het vierkant waar zijn stuk is geland, vervolgens neemt hij de neutrale manavogel van de zijkant van het bord en plaatst deze op een onbezet vierkant met hetzelfde aantal markeringen. De volgende speler moet een van zijn stukken verplaatsen die op een veld staan ​​dat hetzelfde aantal markeringen heeft als het veld waar de manavogel zich bevindt - door dat stuk een aantal velden te verplaatsen dat gelijk is aan dat aantal - dan zullen ze de manavogel verplaatsen op een vergelijkbare manier op basis van waar dat stuk landt.

Als de tegenstander de manavogel bijvoorbeeld op een 2-vakje plaatst en je hebt geen stukken op een 2, dan kun je ofwel (a) al je stukken een aantal vakjes verplaatsen dat gelijk is aan de markeringen op de startlocatie of (b ) herintroduceer een van je veroverde ronin op een onbezet veld van het speelbord. Als je een stuk niet kunt verplaatsen op het vak met het juiste nummer, omdat ze allemaal geblokkeerd zijn, dan kun je al je stukken verplaatsen.