Strategiespellen Fantasyspellen Deductievespellen Coöpspellen Familiespellen Kinderspellen Kaartspellen
Imperial Struggle

Imperial Struggle

In 1697 kwam de Zonnekoning Lodewijk XIV uit een decennium van oorlog te voorschijn, terwijl zijn continentale ambities nog steeds onbevredigd waren. Ondertussen zat koning Willem III van Engeland gemakkelijker op zijn nieuwe troon dan ooit tevoren. Nu de Spaanse successiecrisis onopgelost was en dreigde, waren er geen illusies dat de nieuwe eeuw een rustige eeuw zou worden. Maar Frankrijk noch Engeland hadden het tumult van de komende jaren kunnen voorzien: een Tweede Honderdjarige Oorlog, waarin deze twee hardnekkige tegenstanders fel en trots zouden strijden langs elke as van menselijke prestaties. Op slagvelden van India tot Canada en de Caribische Zee zouden hun legers en vloten met elkaar botsen; in de salons van Parijs en de koffiehuizen van Londen zou de politiek en economie van de moderne wereld geboren worden; en tenslotte zou een revolutie de fundamenten van de samenleving doen doen schudden - een revolutie die niet had kunnen eindigen in bloed en terreur, maar in een triomf van democratie en vrijheid die de wereld onvoorstelbaar had kunnen transformeren.

Imperial Struggle is een spel voor twee spelers dat de 18e-eeuwse rivaliteit tussen Frankrijk en Groot-Brittannië uitbeeld. Het begint in 1697, terwijl de twee rijken behoedzaam wachten tot de koning van Spanje een erfgenaam benoemt, en eindigt in 1789, toen een nieuwe order de Bastille ten val bracht. Het spel gaat niet alleen over oorlog: zowel Frankrijk als Groot-Brittannië moeten de fundamenten van koloniale rijkdom bouwen, omgaan met de andere naties van Europa en strijden om glorie over de hele lengte van menselijke inspanningen.

Imperial Struggle omvat bijna 100 jaar geschiedenis en vier grote oorlogen. Toch blijft het een spel met een lage complexiteit, speelbaar in een korte avond. Het is bedoeld om zijn spirituele voorouder, Twilight Struggle, te eren door verder te gaan in de richting van eenvoudige regels en speelbare systemen, terwijl het globale bereik en historische bereik binnen het bereik van een enkele avond behouden blijft. In vredesbeurten bouwen spelers hun economische belangen en allianties op, en profiteren ze van historische gebeurtenissen die worden vertegenwoordigd door Gebeurteniskaarten. Ze moeten hun investeringen verstandig kiezen, maar ook met het oog op het ontzeggen van deze kansen aan hun tegenstander. In oorlogsbeurten kan elk theater grote beloningen van verovering en prestige opleveren, maar terreinwinst kan aan de verdragstafel verdwijnen. Zullen de Britten aan het einde van de eeuw heersen over een rijk waar de zon nooit ondergaat? Of zal Frankrijk de weg voor de wereld verlichten, als de supermacht van de dromen van de Zonnekoning of de republiek van Lafayette?